Transformeren terug naar de bedoeling

Tilburg publiceerde transformeren op z’n Tilburgs. Vraagt opnieuw aandacht voor werken vanuit de bedoeling, de leef- en de systeemwereld.

Wouter Hart in verdraaide organisaties wil dat de klant – dicht in het hart van de bedoeling – het startpunt vormt van het proces en niet het eindpunt (zoals nu vaak het geval).

In Verdraaide organisaties worden drie cirkels onderscheiden:

  • de systeemwereld, de wereld van regels, protocollen en prestatieindicatoren;
  • de leefwereld, de waardecreatie tussen professional en de klant in het hier en nu;
  • de bedoeling, daar waar het uiteindelijk om te doen is.

Maar ondanks dat we dat eigenlijk wel weten hoe het zou moeten, past het in de praktijk echt omarmen van die complexiteit toch niet bij ons oerdenkbeeld over ‘control’. Waar een uitvoerende medewerker ooit het vak in is gegaan vanuit interesse in het helpen (verschoven naar helpen zichzelf te helpen) van mensen die dat nodig hebben, wordt hij nu verleid om zijn interesse beetje bij beetje te verleggen van de klant naar het interne systeem en naar alle afspraken die gemaakt zijn.

stripje interesse

Het uitvoeren van de indicatie-stelling wordt belangrijker dan het werkelijk aansluiten bij wat de cliënt in dat hier en nu nodig heeft. De Cito-toets wordt belangrijker dan het aansluiten bij wat echt past bij de unieke ontwikkelbehoefte van de leerling en het voldoen aan de bonnenquota wordt belangrijker dan het goed inschatten van het moment zelf.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *