Onderwijsvernieuwing

Gelukkig komen er steeds meer pleitbezorgers voor ander onderwijs. Zij maken duidelijk dat publieke instituties zich onvoldoende bezighouden met het benutten en stimuleren van het talent en de potentie van mensen. De realiteit is dat scholen voornamelijk bezig zijn met het overdragen van gestandaardiseerde kennis behorend tot een vast curriculum, in plaats van zich bezig te houden met het zoeken naar wat leerlingen echt beweegt en waar ze goed in zijn. Dat heeft minder te maken met de leraren als met een veel te grote nadruk op een beleidsmatige (overheids)benadering welke onderwijs vooral ziet als determinant van productiviteit waarbij kennis zich laat ‘meten’ door toetsen en scores.

Een van de bekendste sprekers op dit gebied is Sir Ken Robinson. Zijn speech ‘Do schools kill creativity werd door miljoenen mensen over de wereld bekeken. En er werd een prachtige animatie van gemaakt.

Luc Stevens stelt dat de fragmentatie sterk door de politiek wordt bepaald. De overheid levert nu namelijk het begrippenkader voor het dagelijkse gesprek in het onderwijs. Dat is de omgekeerde wereld! De kinderen moeten het uitgangspunt van het gesprek zijn. Wat ze nodig hebben, wat wij denken wat we ze kunnen bieden en de condities die daar voor nodig zijn.

Inspiratie

Er wordt veel geschreven en nagedacht over de toekomst van onderwijs. Een mooie verzameling vind je door te klikken op onderstaand plaatje.

 

Hieronder vind je mijn persoonlijke verzameling links naar belangrijke inspiratoren en bronnen voor een dialoog over (de toekomst van) onderwijs.

Biesta, Gert Goed onderwijs en de cultuur van het meten Ethiek, politiek en democratie

Biesta, Gert  (pdf) Learning democracy in school and society.

Biesta, Gert interview Asterisk TV

Boer, Dirk de e.a. Edushock en Creashock

Boschma. Jeroen e.d. : Generatie einstein slimmer sneller en socialer.

Dweck, Caroll: Mindset

Finnisch lessons: wat kan Nederland leren van het Finse onderwijs?

Gordon, Mary: Roots of empathy

Gartner, Howard:  5 minds for the future

Gartner, Howard: meervoudige intelligenties voor de 21e eeuw. Zie ook leraar 24 dossiers.

Jenkins, H., Clinton K., Purushotma, R., Robinson, A.J., & Weigel, M. (2006): Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Chicago, IL: The MacArthur Foundation. 

Jensen, Eric: Krachtig onderwijzen; de principes van breinvriendelijk onderwijs

Jolles, jelle Ellis en het verbreinen. Zie ook site van Jelle Jolles.

Kanamori- Toshiro: Levenslessen van meester Kanamori Uitgever hetkind 

Kanamori- Toshiro: japanse levenslessen film op youtube

Mitra, Sugata: The hole in the Wall; self-organising systems in education

Mitra, Sugata: Nieuwe experimenten in zelfonderwijs (Ted)

Moravec, John  Knowmads: changing the face of education

Moravec, John e.a.: Knowmad society   (ook alleen te downloaden)

Nussbaum, Martha: Niet voor de winst– waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft

Pink, Daniel: A whole new mind; why rightbrainers will rule the future. In het Nederlands vertaald als “een compleet nieuw brein”.

Robinson, Ken: Out of our minds, learning to be creative

Robinson, Ken (with Lou Aronica):The element: How finding your passion changes everything. In het Nederlands vertaald als:”Het element; als passie en talent samenkomen“.

Robinson, Ken De beroemde RSA animate Changing education paradigms

Sahlberg, Pasi Finnish Lessons– perspectief en nieuw elan voor het onderwijs

Senge, Peter: Lerende scholen

Silverman, Linda: Upside down brilliance

Stevens, Luc pedagogische Tact; op het goede moment de juiste dingen doen, óók in de ogen van kinderen

Stevens, Luc: Zin in onderwijs

Thomas, Douglas en John Seely Brow: culture of learning; cultivating the imagination for a world of constant change.

Verhaeghe, Paul: Identiteit

Weber, Karl: Waiting for superman (film)

Winter, Mischa Verbeter de wereld begin bij opvoeding  Vanachter de voordeur naar democratie en verbinding.

Zander, Rosamund en Benjamin: The art of possibility